Kejarlah Ilmu, Datanglah Cinta

“Ibu dulu..kalau nak beli buku, simpan duit sikit-sikit. Sebab tahu ibu susah…”

Saya mendengar lagi.

“Kalau dulu masa nak cari kerja, kayuh basikal pergi Pustaka Awam nak baca surat khabar. Cari jawatan kosong,”

“Ye ke, Ibu. Susahnya dulu…” Saya menjawab tanda setia mendengar cerita ibu

“Lepas tu Ibu ada dapat temuduga. Dan temuduga lagi. Tapi tak ada rezeki dapat kerja. Akhirnya, temuduga sekali tu, jumpa Abah. Last-last Ibu kahwin dengan Abah,”

“ok lah tu..Ibu cari kerja tapi dapat Abah..”

Gelak ketawa dua beranak pecah di meja makan.

***

Statistik anak luar nikah semakin meningkat dan isu dumping babies tiada berkesudahan. Budaya hedonism, berhibur secara berlebihan menyerap ke dalam minda dan gaya hidup remaja kini. Solat hanya sekadar ritual yang tiada mampu memberi kesan terhadap akhlak. Masalah sosial yang membimbangkan makin menakutkan kerana mudahnya menelusuri jaringan sosial. Just one click. Click!

Dan  tenggelam dalam cinta manusiawi,  kini bukan suatu yang menghairankan andai adik-adik yang masih bersekolah rendah juga punya ‘pakwe’ dan ‘makwe’. Bukan sesuatu yang asing antara remaja lelaki dan perempuan yang bersekolah menengah membahasakan diri sebagai ‘papa’ dan ‘mama’. Seronokkah dilamun cinta?

Sewaktu bunga-bunga tersenyum indah dan mekar di taman, agaknya mungkin itu yang dikatakan suatu kelebihan. Kelihatan bahagia saat meng update status Facebook meluah cinta.

“I love u, sayang…”.

“kau satu dalam sejuta…”.

“dulu, kini dan selamanya kau di hati…”.

Bikin hati senang. Namun senang itu tenangkah?

 https://i0.wp.com/www.iluvislam.com/pic/AimiR/20090421215605.jpg

***

‘Hai awak, boleh kita kenal?’

Pernah menerima pesanan daripada seseorang yang tidak dikenali. “Hai, boleh berkenalan?” merupakan trademark biasa si kumbang mahu memikat bunga. Usah cepat melatah. Kerana perempuan ini memang dikenali sebagai makhluk yang mudah perasan. Benar bukan? Itu juga salah satu punca. Ini juga satu masalah andai mudah membuka ruang. Kerana tiada mungkin tepukan akan berbunyi andai tiada yang menyambutnya.

Pesan kakak untuk adik Hawa kecil yang disayangi, kita usah cepat perasan dan melatah. Bimbang andainya akan terjatuh ke dalam lubang yang gelap dan dalam. Sukar untuk kembali..

Dalam tenang cuba menyelidik. Ternyata seorang lelaki yang berpangkat adik, masih bersekolah. Tiada mengetahui perkataan apa yang harus diutarakan. Hanya mampu menggelengkan kepala. Tersenyum lucu dalam kehampaan. Sedih…Mengapa begini…

Pesan kakak duhai adik Adam kecil yang dikasihi, kalau ingin berkenalan, mari kenal kakak. Adik belum lihat singa yang berjilbab. Usah takut…kakak hanya menyinga dalam jasad arnab… (senyum)

***

“Adik tahu tak yang kematangan dan matlamat itu penting?”

“Kenapa penting, kak?”

“Penting kerana… andai diri matang, apabila ada yang mahu mengurat, pastinya tidak akan dilayan. Sebab orang yang matang ini tahu apa yang terbaik buat diri. Orang yang matang ini tahu apa yang dia hennak dalam hidup. Cinta Allah didamba. Pelajaran lebih utama. Pesanan ibu dan bapa sentiasa terngiang di telinga. Belajar dahulu…usah dilayan cinta monyet”

Dush!

“Kalau matlamat pula?”

“Itu pun penting kerana manusia yang bermatlamat itu seorang yang berpandangan jauh. Apabila mengetahui apa yang seharusnya dikejar buat masa sekarang, akan sengaja dicicirkan perkara yang tidak perlu. Kerana apa? Kerana mereka yang punya matlamat tidak akan mensia-siakan masa yang terluang dengan perkara yang tiada memberi manfaat. Apatah lagi sewaktu minda masih cerdas dan tubuh masih cergas. Tidak akan membazirkan waktu memikirkan perkara yang tidak sepatutnya. Tidak akan melalaikan hati dengan cinta yang tiada mempunyai arah. Jadilah manusia mukmin yang bertaqwa. Mereka banyak berfikir untuk dunia yang abadi dan meninggalkan perkara yang sia-sia. Banyakkanlah berfikir yang boleh menambah iman. Bukankah kita manusia yang dikurniakan akal oleh Allah untuk berfikir,”

Dush!

“Jadi kak, macam mana nak jadi orang yang matang dan punya matlamat ni?”

“Dengan ilmu sayang.. “

 https://i1.wp.com/www.iluvislam.com/pic/AimiR/cikgu1.jpg***

Kerana itu duhai adik yang kakak sayangi… fokuslah pada tuntutan ilmu terlebih dahulu…

Kerana dengan ilmu sahaja bisa memandu diri memilih haluan yang benar.
Kerana dengan ilmu sahaja bisa memberi cahaya buat diri melalui titian yang betul.
Kerana dengan ilmu bisa menambahkan kecintaan terhadap Dia Rab Sekalian Alam.

Apabila berilmu, diri akan mengetahui syariat yang digariskan oleh Allah. Apabila berilmu, mengetahui bezanya antara yang hak dan yang batil.

“Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?”
Selak Al-Quran, surah Az-Zumar ayat 9.

Apakah sama orang yang berilmu dan tidak berilmu?

Semestinya tidak, sayang…

Kerana orang yang berilmu takut berpegangan tangan dengan dia yang bukan mahram.
Kerana orang yang berilmu takut andai hati makin kotor kerana jauh dari sinar-Nya.
Kerana orang yang berilmu takut melakukan maksiat kerana tahu Allah itu Maha Melihat.
Kerana orang yang berilmu takut andai usia yang ada hanya terbuang begitu sahaja dan tiada manfaat kepada penambahan amalan.

Itu dia. Ilmu mewujudkan perasaan khauf. Takut kepada Allah.

***

Saat ilmu dituntut, usah biar cinta melutut.

“Tapi kak, ada kawan saya, couple pun, result gempak apa,”

“Result gempak itu adakah kerana si dia yang mendoakan? Kakak pasti itu kerana doa si ibu yang makbul. Dan kakak yakin si dia hanya mengajar cara bertasbih dengan handphone”

Sudah menjadi sunnatullah, hasil berbuah apabila ada usahanya terlebih dahulu. Mungkin kerana si dia pemberi semangat, diri berkobar-kobar dan berbunganya hati sewaktu melangkah masuk pintu pagar sekolah. Mungkin kerana si dia yang tulus menunjukkan kasih, diri setia memberi sayang. Sumber inspirasi kejayaan katanya.

Andai langkahan menuntut ilmu diniatkan kerananya, bagaimana pula dengan Dia?
Andai cinta melutut di celah ilmu yang dituntut hingga mendorong diri menghampiri maksiat, di manakah keberkatannya?

Ilmu itu cahaya dan cahaya tidak akan masuk ke dalam hati mereka yang melakukan maksiat. Cahaya Allah tidak akan diberikan kepada mereka yang melakukan maksiat. Imam Syafie pernah mengadu kepada gurunya mengenai hafalan yang terjejas. Gurunya lantas memberi nasihat, “tinggalkan maksiat”.

Apabila ilmu tiada keberkatan, ‘A’ di kertas hanya sebagai teori. ‘A’ di kertas hanya sekadar huruf. ‘A’ di kertas itu tiada mampu menjadikan diri lebih takutkan Allah. ‘A’ di kertas itu tiada mampu menimbulkan perasaan benci kepada maksiat. ‘A’ di kertas itu tiada mampu menyinarkan hati agar menambahkan ibadah. ‘A’ hanya tinggal sia-sia tanpa memberi makna.

Maka tidak hairan apabila hafiz dan hafizah juga berzina hingga melahirkan anak di luar perkahwinan yang sah. Ini realiti. Kisah benar.

Naudzubillah! Kami berlindung kepada-Mu ya Allah daripada termakan hasutan syaitan.

“Kenapa kakak nak sibuk, mak ayah saya pun tahu my love siapa… Siap datang rumah lagi,”

Adikku sayang… kita hidup kerana Allah. Allah yang menciptakan kita. Dialah pemilik mutlak hati. Kembara di bumi ini bukan mengikut peraturan dan anggukan ibu bapa saat melihat anak berpegangan tangan tanpa ikatan tetapi mengikut segala apa yang diaturkan Allah. Usah berlaku sombong. Kerana kita hanya hamba dan Dia Pencipta. Benar bukan?

“Memang saya couple, kak…dan malu juga bila orang tahu saya couple…kakak pun tahu…”

Mengapa harus malu dengan manusia sedangkan seharusnya malu itu kepada Allah. Harus malu kerana Dia yang memberi rezeki tetapi dibalas dengan menduakan cinta-Nya. Harus malu kerana Dia yang menghidupkan hati dengan rasa cinta tetapi diletakkan cinta itu pada tempat yang salah! Malah mencemarkan makna cinta yang suci…

Dan namanya kakak, apa yang betul sedayanya cuba kakak coretkan. Apa yang salah semampunya kakak tegur. Namun kasih sayang kakak tetap tiada berkurang. Andai kakak juga menggatal tak bertempat, adik pun boleh tolong tampar kakak apa, kakak cakap pandai sangat… Ok?

***

Akhirnya… Dengan ilmu, ingatilah kematian.

Sungguh kematian itu peringatan yang terbaik. Apabila teringat akan kematian, lenyaplah segala kelazatan.

Apabila mengingati kematian, keseronokan couple hilang begitu sahaja. Cuba adik bayangkan mereka yang bercouple itu akan mula lalai daripada mengingati Allah. Siang malam dihabiskan masa dengan bermesej. Solat hanya sekadar pergerakan. Aurat mula terbuka sedikit demi sedikit. Ibadah tiada pertambahan. Yang ada dalam fikiran hanya dia. Ibu dan ayah menyuruh supaya belajar bersungguh-sungguh namun lihatlah contengan love berpanah pada halaman akhir buku tulis. Nah, angau…

Dan bayangkan pula, sewaktu pulang dari sekolah, mereka yang bercouple berjanji mahu keluar bersiar-siar di bandar ingin memadu kasih. Si Hawa membonceng motosikal si Adam. Belum sempat tiba di destinasi yang dituju, mereka menemui ajal.

Kesimpulan.

Dahulukan ilmu di usia muda. Percayalah cinta sebenar bakal menyusul dengan keizinan-Nya. Tuntutlah ilmu kerana Allah. Tuntutlah ilmu untuk diamalkan bukan hanya sekadar ‘A’ di kertas untuk dibanggakan. Sentiasa dengar pesanan ibu dan ayah, kelak redha Allah menemani diri dalam menjalani kembara dunia.

Duhai ilmu,
Ke marilah mendekat kepadaku…
Moga cinta-Nya bisa aku kecapi…
Dan saat tiba masa yang sesuai…
Duhai cinta, datanglah menemani!

– Artikel iluvislam.com

 

 

 

Iklan

Posted on 13 September 2012, in Tarbiyah and tagged , . Bookmark the permalink. Tinggalkan komentar.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: