Diposkan pada Al Islam, Motivasi, Muslimah, Nasihat, Renungan

Aku Tidak Fanatik

Jubahku memang hitam
di tambah pula dengan purdah ala orang arab
ya… itulah aku
Kalau dengan orang lain
aku berbicara seadanya
dan pandai nak banyak kata.

Ilmuku tidak tinggi melangit
tapi aku tau diri untuk terus mencari dan menggali
letaknya khazanah Allah -Ilmu- yang semakin pupus

Aku berbicara dengan apa yang ku ketahui
terserah ada yang mau menerima atau menolak
kerana gaya bicaraku yang kurang menarik
dan aku juga tidak tertarik
maka aku serahkan semuanya pada Allah
kan Rasulullah bersabda
“Sampaikanlah walaupun 1 ayat…”

Tapi
ada yang inginku sampaikan di sini
aku bukanlah “sang fanatik kelompok”
apalagi “penggila jamaah”
aku hanyalah aku
yang hidup di bawah naungan Islam
mencuba mentafsir alam
dengan al-Qur’an dan sunnah

Kalau kerana itu aku dikatakan fanatik
oklah….
tak apa…
apalagi yang boleh aku katakan
inilah diriku
hasil didikan dan tarbiyah
hasil tempaan dan tekanan
hasil kasih sayang dan cinta

Jika aku bangga menampilkan keislamanku
aku bangga melaungkan kalamullah
dan aku bangga dengan mereka yang berjuang di jalan Allah
ya, itulah diri aku
yang hanya dapat berbangga
sedangkan aku tidak ada apa-apa.

Ku bukan fanatik
ku tidak fantastik
apalagi bombastik
tapi aku tidak statik
buktinya aku romantik

Mencintai agamaku adalah bentuk “keromantikan” yang abadi
tapi ingat
mencintai tidak sama dengan fanatik

kalau mencintai agama itu aku dikatakan tidak “terbuka”
apalagi yang harus aku buat
beginilah aku
hasil ukiran yang diukir dengan banyak gaya
dan pelbagai cara
jadi…
terimalah diriku apa adanya

copywrite by: Abir Mardhiah

Tinggalkan Balasan

